چیلر تراکمی و کمپرسور

انواع شیرهای انبساط یا اکسپنشن ولو

انواع شیرهای انبساط یا اکسپنشن ولو

انواع شیرهای انبساط یا اکسپنشن ولوها

شیرهای انبساط یا اکسپنشن ولوها را می توان به 4 گروه اصلی تقسیم کرد:
1- لوله های مویی
2- اکسپنشن ولوهای اتوماتیک
3- اکسپنشن ولوهای ترموستاتیک
4- اکسپنشن ولوهای الکترونیک

در اکسپنشن ولوهای لوله مویی اصطکاک بوجود آمده در لوله باریک مویی باعث بوجود آمدن افت فشار در لوله مویی شده و فشار کاهش می یابد. لوله های مویی دارای قطری بین 5 دهم تا 3 میلیمتر هستند. و طول آنها بین 1 تا 3 متر متغییر است. خاصیت مویینگی در این لوله ها هیچ گونه تاثیری بر ساختار اکسپنشن ندارد.
اکسپنشن ولوهای اتوماتیک نوع دیگری از اکسپنشن ولوها هستند که به نام اکسپنشن ولوهای فشار ثابت نیز مشهور هستند. در این نوع از اکسپنشن ولو ها 3 فشار باعث کارکرد شیر می شود.

فشار حباب اکسپنشن ولو=فشار فنر+ فشار اواپراتور

اکسپنشن ولوهای ترموستاتیک

نوع پرکاربرد شیرهای انبساط را می توان اکسپنشن ولوهای ترموستاتیک نامید. این شیرها در دو نوع با اکولایزر خارجی و داخلی تقسیم بندی می شوند. اکولایزرهای داخلی دارای اتصال جداگانه برای ورود فشار اواپراتور به زیر دیافراگم اکسپنشن نیستند. و تنها فشار بعد از خروجی شیر توسط دیافراگم احساس می شود. اما در نوع اکولایزر خارجی شیرها دارای اتصال جداگانه ای هستند که از محل نصب حباب، فشار خروجی اواپراتور را به زیر دیافراگم اکسپنشن ولو انتقال میدهد.

نوع آخر و جدید تر و بسیار کارآمد تر شیرهای انبساط را می توان شیر انبساط الکترونیک نامید. این شیر ها دارای یک سنسور دمایی و یک ترانسمیتر فشاری هستند. که یک کنترلر فشار و دما را به دمای سوپرهیت تبدیل می کند. و سپس سیگنالهایی را برای کنترل شیر ارسال می کند. این شیرها توانایی کارکرد در دماهای سوپرهیت پایین و با اطمینان بالا را دارا هستند. و به این ترتیب باعث افزایش راندمان سیستم می شوند.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *