چیلر تراکمی

دستورالعمل کمپرسور اسکرو بیتزر HS

دستورالعمل کمپرسورهای اسکرو بیتزر HS53/HS64/HS74

کنترل ظرفیت این کمپرسورها امکان دو ظرفیت پائین 50% و 75% را امکانپذیر می کند و کاهش حجم گاز ساکشن مشابه کنترل ظرفیت اسلایدر در کمپرسورهای CSH.HS85 است که از طریق پیستون­ های هیدرولیکی انجام می­ شود.

کارکرد اکونومایزر (ECO)

  • عملکرد و راندمان برای نسبت­ های بالا و متوسط افزایش می­ یابد.
  • پروسه کمپرس کردن را ایده ­آل می­ کند.
  • محدوده دماهای پائین و متوسط عملکرد بهبود می­ یابد.
  • قدرت و راندمان سیستم افزایش می­ یابد.

تجهیزات تزریق روغن

  • فیلتر روغن
  • فلوسوئیچ روغن
  • SE-B2 و خازن الکترولیتیک
  • شیر برقی
  • سایدگلس روغن

تجهیزات الکترونیکی کنترل کننده

  • میکروپروسسور که تجهیزات محافظتی کمپرسور را کنترل می­ کند.
  • SE-E1 استاندارد
  • SE-C1 آپشن برای HS74,HS64
  • که SE-E1 شامل:

6 سنسور PTC جهت کنترل دمای سیم­ پیچ است. یک سنسور PTC جهت کنترل دمای دیسچارچ است. جهش چرخش اسکروها را کنترل می­ کند. خطای فاز را کنترل می­ کند. قطع مدار قدرت نیز کنترل می­ گردد، که SE-C1 شامل: عدم تقارن فاز- حداکثر تعداد استارت است- کنترل جریان روغن از طریق SE-B2, OFC (پیشنهاد برای HS53) انجام می­ گیرد.

نکات طراحی کمپرسور

کمپرسورهای طراحی اسکرو بیتزر HS74~HS53 دارای دو شفت روتاری با ساختار اسکروی راندمان بالا هستند (نسبت دندانه 5:6 یا5:7). قطعات اصلی این کمپرسورها دو اسکرو (نری و مادگی) است که در یک هوزینگ قرار دارند. اسکروها دارای بلبرینگ­ ها و رولبرینگ هستند که در دو انتهای اسکروها قرار دارند. بنا به طراحی ویژه، این کمپرسور نیاز به هیچ شیری برای کارکرد ندارد. برای جلوگیری از حرکت معکوس اسکروها در زمان خاموشی، یک شیر یکطرفه در محفظه دیسچارج قرار دارد. همچنین در داخل کمپرسور نیز یک شیر اطمینان قرار دارد.

کمپرسور اسکرو بیتزر سردخانه­ای

کمپرسور اسکرو بیتزر سردخانه­ ای، سیم­ پیچی کمپرسور

اسکروها از طریق یک موتور 3 فاز آسنکرون که در هوزینگ کمپرسور قرار دارد به حرکت در می­ آیند. روتور بر روی شفت نری قرار دارد. سیم­ پیچ کمپرسور از طریق گاز ساکشن خنک می­ شود که از سیم ­پیچ عبور­ می کند.

نمای کمپرسور اسکرو بیتزر HSK

نمای کمپرسور اسکرو بیتزر HSK

نمای کمپرسور اسکرو بیتزر HSK

نمای کمپرسور اسکرو بیتزر HSK

کنترل پروسه کمپرس کردن Vi

  • با کمپرسورهای اسکرو، پروسه کمپرس کردن در یک جهت انجام می­ شود. گاز ساکشن از قسمت ساکشن به صورت پیوسته در راستای اسکروها کاهش حجم پیدا می­ کند. سپس گاز با فشار بالا از پورت دیسچارج خارج می­ شود که سایز و شکل آن به صورتی است که نسبت حجم داخلی Vi نامیده می­ شود. مقدار آن در رابطه با جریان جرمی و نسبت فشار کارکرد تعریف می­ شود تا از افت­ های راندمان ناشی از بیش از حد و کمتر از حد کمپرس شدن جلوگیری شود. پورت­های دیسچارج کمپرسورهای اسکرو بیتزر برای محدوده های کارکرد وسیعی در دو دسته کمپرسور طراحی شده­ اند:
  • مدل­های HSK برای دمای متوسط و بالا
  • مدل­های HSN برای دماهای پائین

برای رسیدن به راندمان بالا و ایمنی، از پورت دوبل استفاده می­ شود. این پورت دوبل در کنار پورت شعاعی خروجی قرار دارد. این پورت­ها امکان کارکرد در ظرفیت­های مختلف کارکرد را امکانپذیر می­ کند که باعث دستیابی به ظرفیت بالا و COP بالا در تمام رنج کاربردها می ­شود.

کارکرد کمپرسور اسکرو بیتزر با ECO و استاندارد

کارکرد کمپرسور اسکرو بیتزر با ECO و استاندارد

کارکرد اکونومایزر همچنین در کارکرد مدل­های HSK در نسبت­های تراکم بالاتر بهتر است.

کنترل ظرفیت و استارت آنلود (بی­ بار)

برای این کمپرسورها یک مدل جدید از سیستم کنترل ظرفیت چند مرحله ­ای توسعه یافته است که شبیه به کنترل اسلایدر کمپرسورهای سری CSH است. برای کنترل ظرفیت، حجم ساکشن مؤثر در دو پله بوسیله تغییر کنترل بدست می­ آید و امکان تغییر ظرفیت را فراهم می­ کند. متأسفانه کمپرسورهای با کنترل اسلاید شامل کارکرد پیستون­ های هیدرولیکی می­ باشند که فضای زیادی را در هوزینگ اشغال می­ کنند. به دلیل کارکرد هیدرولیکی مستقیم پیستون، نیاز به قطعات زیادی برای محافظت از ضربه زدن و استارت در حالت آنلود (بی­ بار) نیست. پیستون­ ها معمولاً باز هستند (تازمانیکه فشار کارکرد محفظه کمپرس کردن بالاتر از فشار کارکرد آنها است که معمولاً فشار روغن/ کندانس است). در کارکرد پارت­ لود (کم ­کار)، پیستون­ ها یکی بعد از دیگری در جهت معکوس حرکت می­ کنند (با زمان تأخیر مطابق سیستم کنترل) و بنابراین باعث می­ شود فضایی بین محفظه پروفایل و قسمت ساکشن ایجاد گردد. به این دلیل حجم پروفایل مؤثر کاهش می ­یابد. سیستم برای دو پله کنترل، طراحی شده است بنابراین در حین سوئیچ کردن نوبتی شیرهای برقی، امکان دستیابی به ظرفیت کمپرسور در شرایط بار سیستم فراهم می­ شود.

جزئیات کنترل ظرفیت و استارت آنلود کمپرسور اسکرو

جزئیات کنترل ظرفیت و استارت آنلود کمپرسور اسکرو

کنترل

کنترل به صورت الکتریکال از طریق شیرهای برقی در فلنچ دیسچارج انجام می­ گیرد.

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو بیتزر HS

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو بیتزر HS

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو بیتزر HS

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو بیتزر HS

سوئیچ کردن شیرهای برقی CR1, CR2 با یک زمان تأخیر حداقل 5 ثانیه­ ای انجام می شود. دایره توخالی به معنای بی­ برق بودن شیر برقی است. دایره توپُر به معنای برقرار بودن شیر برقی است. مراحل ظرفیت مؤثر وابسته به شرایط کارکرد است. پله 2 را حین کارکرد اکونومایزر فعال نکنید.

روش نصب کمپرسور اسکرو

همانند شکل زیر از ضربه­ گیر (لاستیک) جهت جلوگیری از لرزش استفاده می­ شود.

روش نصب کمپرسور اسکرو بیتزر HS

روش نصب کمپرسور اسکرو بیتزر HS