چیلر تراکمی

روغن های مجاز کمپرسورهای بیتزر

روغن های مجاز کمپرسورهای بیتزر

روغن های مجاز کمپرسورهای بیتزر

کمپرسورهای سیلندر پیستونی بیتزر (Bitzer) که برای استفاده با مبردهای بدون کلر HFC و HFO به کار می روند (R134a، R404A، R407A/C/F، R407C، R507A، R1234yf، R513A، R450A و غیره) با روغن پلی اُل استری با کیفیت شارژ می شوند. حرف “Y” به مدل کمپرسور اضافه می شود برای مثال 4CES-6Y.

روغن های پلی اُل استر BSE32 و BSE55 از خانواده روغن های مجاز کمپرسورهای بیتزر ، تحت نظارت کنترل کیفیت شرکت بیتزر هستند و برای کمپرسورهای سیلندر پیستونی بیتزر بهینه شده اند. سازگاری شیمیایی آنها با مواد ساختار کمپرسور مدرن به صورت گسترده آزمایش شده و مورد تایید قرار گرفته است.

دامنه های کاربرد

  • BSE32: ویسکوزیته پایه در دمای 40 درجه سانتی گراد، 32 cSt است. در سیستم های تهویه مطبوع و سردخانه با دمای کندانس بیشتر از 70 درجه سانتی گراد استفاده می شوند.
  •  BSE55: ویسکوزیته پایه در دمای 40 درجه سانتی گراد 55 cSt است. در سیستم های تهویه مطبوع و سردخانه های سیار با دمای کندانس کمتر از 70 درجه سانتی گراد کاربرد دارند.
  • R22: به بخش روغن های پلی اُل استر با مبردهای آغشته به کلر (H)CFC (R22 و غیره) در همین مقاله رجوع کنید.

ویژگی های روغن های مجاز کمپرسورهای بیتزر (روغن های پلی اُل استرِ بیتزر)

جدول 1. داده های تکنیکی BSE32 و BSE55

شکل 1. حد اختلاط پذیری: محدوده دما بر اساس محتوای روغن (%: جرم روغن در مخلوط مبرد_ روغن)

M: دامنه اختلاط پذیری کامل

P: دامنه جدایی فاز

4.3 تمرکز مبرد در روغن

جایگزین ها برای روغن های پلی اُل استر بیتزر

به ریسک خرابی کمپرسور توجه کنید. استفاده از روغن های پلی اُل استر BSE32 و BSE55 برای کمپرسورهای در حال اجرا ضروری است.

برای شارژ اضافی تنها از این روغن های پلی اُل استرِ بیتزر استفاده کنید.

دو روغن پلی اُل استرِ BSE32 و BSE55 با ویژگی های تریبولوژیک (سوده شناسی/ دانش بررسی برهم کنش سطح و حرکت) شناخته می شوند و دارای مواد افزودنی ضد خورندگی هستند که عمر کمپرسور را افزایش می دهد. بنابراین روغن های پلی اُل استر اصل باید برای شارژ اولیه استفاده شوند.

با توجه به سازگاری با مبردها و مواد جدید شامل ترکیبات اشباع شده (HFO) مانند R1234yf یا R1234ze(E) و ترکیباتی که شامل آنها هستند، بیتزر تنها از روغن های پلی اُل استرِ بیتزر برای تست های پیچیده استفاده می کند. در صورت تغییر مواد در محصولات، تنها روغن های پلی اُل استر در تست ها قرار داده می شوند.

استفاده از روغن های جایگزینی که ویژگی های آنها تا حد زیادی با شارژ BSE32 یا BSE55 مطابقت دارد، تنها با مسئولیت مالک سیستم امکان پذیر است. همچنین امکان ترکیب با روغن اصلی، در گروه ویسکوزیته مربوط به آن، وجود دارد. معمولا ممکن است ترکیب انواع مختلف روغن، تاثیری منفی بر ویژگی روغن ها داشته باشد.

فرض اصلی برای استفاده از روغن های جایگزین این است که تولید کننده، کیفیت محصول و محتوای رطوبتی را کمتر از 50 PPM پشتیبانی می کند.

مبردهای جدید با GWP (پتانسیل گرمایش جهانی) پایین

مبردهایی که در بازار جدیدند، به خصوص ترکیبات اشباع نشده R1234yf و R1234ze(E)، بسیار در روغن قابل حل هستند و سبب کاهش شدید ویسکوزیته می شوند. از این رو باید سوپرهیت کافی تضمین شود! پایداری کم شیمیایی منجر به طول عمر کوتاه جوی و بنابراین پتانسیل کم GWP می شود. این مواد، پایه بسیاری از ترکیبات جدید مبرد با GWP کم هستند. اگرچه پایداری نیازمند مراقبت ویژه با توجه به تمیزی، خشکی و تخلیه جریان مبرد است.

روغن های پلی اُل استر برای استفاده با R1234yf، R1234ze(E) و ترکیبات شامل اینها، مانند R448A، R449A، R450A، R452A و R513A، آزمایش شده و بنابر محدوده کاربرد مربوطه عرضه شده اند.

استفاده از روغن های پلی اُل استر با مبردهای (H)CFC آغشته به کلر (R22 و غیره)

در سیستم های دارای مبرد (H)CFC، روشی دیگر برای شارژ کمپرسورها با روغن های پلی اُل استر وجود دارد که تبدیل های بعدی به مبردهای بدون کلر را ساده تر می کند. روغن های پلی اُل استر معمولا برای چنین کاربردهایی مناسبند اگرچه با توجه به پوشش کمپرسور و پایداری شیمیایی جریان مبرد، ریسک بسیار بالایی وجود دارد. این کاربردها به ویژه برای قسمتهایی مانند سیلندرهای سخت کاری شده و سوپاپ ها و رینگ های پوشش داده شده با کروم سخت دارای اهمیت است.

نکات بحرانی

کاربرد روغن های پلی استر در ترکیبات مبردهای (H)CFC همیشه باید با در نظر گرفتن موارد زیر، به دقت مورد توجه قرار گیرد.

کاهش شدید ویسکوزیته                     

هنگام استفاده از (H)CFC، مقدار مبرد حل شده در روغن های پلی اُل استر بیشتر از دو برابر زمانی است که با روغن های (روان کننده) مرسوم به کار رفته یا زمانیکه با ترکیبی از روغن های پلی استر و HFC بدون کلر به کار می رود. نتیجه این امر کاهش شدید ویسکوزیته و خطر افزایش خوردگی، به خصوص در موارد فشار بالای ساکشن و دمای پایین روغن است. فرآیند شروع پس از دوره های طولانی توقف بسیار بحرانی است.

هیگروسکوپی (توان یک ماده در جذب مولکول های آب از اطراف) قوی

روغن های پلی اُل استر شدیدا هیگروسکوپیک هستند و به خاطر محتوای کلر، هنگام استفاده با (H)CFC، نیازمند درجه ای بالا از کاهش رطوبت (< 50 PPM) هستند؛ که این خود تنها با تلاشی قابل توجه در عمل قابل دستیابی است. محتوای بیش از حد رطوبت منجر به هیدرولیز و در نتیجه شکل گیری اسید و خوردگی مس و به کمپرسور آسیب خواهد زد.

انحلال پذیری بالای رسوبات آلودگی

روغن های پلی اُل استر با توجه به رسوبات آلودگی در سیستم، دارای رفتار انحلال پذیر هستند. همین امر خطر آسیب به کمپرسور را به واسطه ذرات آلوده افزایش می دهد.

ملزومات

کارکرد با تزریق مبرد (CIC)

برای کارکرد در محدوده تهویه مطبوع (دامنه H)، با تزریق مبرد (CIC) و با استفاده از کمپرسورهای تک مرحله ای، از روغن های پلی اُل استر با ویسکوزیته پایه بالا استفاده کنید (BSE55 به جای BSE32).

هنگام نصب:

  • تنها از خطوط لوله و اجزایی استفاده کنید که داخلشان تمیز و خشک بوده (عاری از پوشش های فسفات، زنگ و براده) و از نظر هوادهی مهر و موم شده اند.
  • درایری با سایز بزرگ نصب کنید.
  • فیلتر ساکشن نصب کنید.
  • روغن را به دقت به کار ببرید: آن را خشک نگه دارید و تنها از روغنی استفاده کنید که مستقیما از مخازن سیل شده گرفته می شوند.

هنگام راه اندازی:   

  • خلاء کاملی ایجاد کنید.

هنگام کارکرد:

  • تنها در محدوده دمای کنترل شده عمل کنید.
  • از هیتر روغنی با ظرفیت بالا استفاده کنید.
  • درایر را پس از حدود 100 ساعت کار تعویض کنید.

از کنترل سیستم مطمئن شوید:

  • گاز ساکشن سوپرهیت کافی داشته باشد.
  • از کارکرد کوتاه مدت اجتناب کنید.
  • در برابر ضربه مایع از سیستم محافظت کنید.
  • در صورت لزوم پمپ دان (pump down) کنید.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *