چیلر جذبی

سیکل استاندارد چیلر جذبی تک اثره

سیکل استاندارد چیلر جذبی تک اثره

سیکل استاندارد چیلر جذبی تک اثره

شکل بالا سیکل کامل برودت چیلر جذبی تک اثره را نشان می دهد. تمام 5 مرحله در ادامه آمده و توضیح داده شده است و به این نکته توجه کنید که این یک سیکل پیوسته می باشد. اما ما برای توضیح، آن را به 5 قسمت تقسیم کنیم.

در چیلرهای جذبی از آب به عنوان مبرد و از لیتیوم بروماید(LiBr) به عنوان جاذب استفاده می گردد. و این دو ماده به صورت ترکیبی با هم این سیکل تبرید را درست می کنند. و کل سیکل در خلا(vacuum) کار می کند. البته میزان وکیوم قسمت های مختلف به دلیل کارکرد آسان و حرکت ثقلی محلول با یکدیگر فرق می کنند.

پمپ محلول (solution pump)

محلول رقیق شده لیتیوم بروماید در کف ابزوربر جمع می شود. از این قسمت، یک پمپ سولوشن را به یک مبدل پوسته لوله (shell and tube) هدایت می کند تا پیش گرم شود.

ژنراتور

بعد از خروج از مبدل، محلول رقیق به سمت قسمت بالایی چیلر هدایت می گردد. محلول رقیق لیتیوم بروماید توسط لوله های مسی که بخار یا آب داغ و یا آب گرم در آنها جریان دارد، احاطه می شوند. آب گرم، بخار و یا آب داغ گرما را به محلول رقیق انتقال می دهند. محلول می جوشد و بخار آب از محلول جدا شده و به کندانسور که در قسمت بالایی ژنراتور قرار دارد، راه پیدا می کند و محلول باقی مانده در ژنراتور غلیظ می گردد. محلول غلیظ غلیظ باقی مانده به سمت مبدل حرارتی منتقل می شود تا در تبادل با محلول رقیق که به ژنراتور پمپ می شود دمای خود را از دست دهد.

کندانسور (condenser)

بخار مبرد تولید شده در ژنراتور با انتقال به کندانسور توسط لوله های مسی که در آن آب برج خنک کننده جریان دارد، سرد شده و به اصطلاح میعان(condense) پیدا می کند و در تشتک کف کندانسور جمع می گردد.

اواپراتور (evaporator)

مایع مبرد از کندانسور (قسمت بالایی چیلر) به اواپراتور در قسمت پایینی انتقال می یابد و بر اساس مدل و سازنده چیلر معمولا بر روی لوله های مسی اواپراتور اسپری می گردد و با توجه به میزان وکیوم(6 mmHg(0.8kpa)) در دمای (3.9°c) 39°F آب به جوش می آید. این پدیده باعث به جوش آمدن آب شده و آب سیستم تهویه که داخل لوله های مسی است با از دست دادن دما و انتقال دما به مبرد(آب) خنک شده و مبرد به جوش می آید و بخار آب (مبرد) در اواپراتور تولید می شود.

ابزوربر یا جاذب (absorber)

از آنجایی که قسمت اواپراتور و ابزوربر به یکدیگر راه دارند، بخار آب تولید شده در اواپراتور به ابزوربر منتقل می شود و با پاشش لیتیوم بروماید غلیظی که از ژنراتور به مبدل حرارتی و سپس به اسپری های ابزوربر منتقل می شود و به دلیل خاصیت جاذب بودن (نمک قلیلیی) لیتیوم بخار تولید شده در قسمت اواپراتور جذب لیتیوم بروماید شده و محلول رقیق می گردد. بایستی توجه داشت که جذب رطوبت توسط لیتیوم بروماید گرما تولید میکند که بوسیله لوله های مسی که در آنها آب برج خنک کننده جریان دارد، این گرما دفع می گردد و حال محلول لیتیوم بروماید در پایین ترین قسمت چیلر جمع شده و دوباره توسط پمپ سولوشن پمپ می گردد. پروسه سیکل تکمیل شده و محلول دوباره این مسیر را طی میکند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیکل استاندارد چیلر جذبی و خرید لیتیوم بروماید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *