چیلر تراکمی

عیب یابی کمپرسور اسکرو بیتزر CS-قسمت اول

عیب یابی کمپرسور اسکرو بیتزر CS

عیب یابی کمپرسور اسکرو بیتزر CS – قسمت اول

این دستورالعمل جهت روش پیشنهادی عیب یابی کمپرسور اسکرو بیتزر مدل­ های CSH,CSW می­ باشد.

انواع رله­ های محافظ

کمپرسورهای اسکرو بیتزر مدل CS به دو نوع رله محافظ الکترونیکی استاندارد محهز هستند. از سال 2003، SE-E1 به عنوان رله محافظ استاندارد در دو ولتاژ 220/110 مورد استفاده قرار گرفت. یک رله محافظ به عنوان آپشن ، SE-E2 برای کاربردهای VFD و سافت استاتر استفاده می شود. رله SE-E1 در کمپرسورهای نو، سیم­ کشی شده است. رله دمای دیسچارج و روغن را از طریق سنسورهایPTC کنترل می­ کند. همچنین دمای موتور(سیم­ پیچ) را از طریق سنسورهای PTC سری شده ، کنترل می­ کند. کنترل توالی فاز جهت گردش اسکروها نیز در ترمینال­ های 1و2و3 سیم­ کشی شده است. هر دو رله نیاز به ریست دستی دارند. برق قدرت رله  باید قطع گردد تا رله ریست شود. از اوایل سال 2003 یک مدل رله INT69VSY-IT مورد استفاده قرار گرفت.

رله ­های محافظ کمپرسورهای اسکرو بیتزر

اطلاعات تکنیکی رله­ های INT69VSY-IT و SE-E1:

روغن­ های مورد استفاده در کمپرسورهای بیتزر

روغن مناسب بر اساس مبرد و کمپرسور مورد استفاده انتخاب می­ شود.

برای کمپرسورهای اسکرو CSH3 یا CSH1

  • B320SH=R22 تنها روغن POE
  • BSE170=R404A,R507A,R407C,R134A

برای کمپرسورهای اسکرو CSW:

  • BSE170L=R134A
  • BSE170=R407C
  • B320SH=R22 تنها روغن POE

سطح روغن را در هر دو حالت حداکثر بار و کاهش بار چک کنید.

سطح روغن مناسب در تمام زمان هایی که کمپرسور کار می­ کند باید چک شود. در حین راه اندازی ممکن است سطح روغن افت کند و یا بر روی آن فوم (کف) تشکیل شود. تشکیل کف در راه­ اندازی طبیعی است و بعد از چند دقیقه محو می­ شود. این پدیده به علت وجود مایع مبرد بوجود می­ آید و باید اصلاح گردد. درحین خاموشی نیز سطح روغن باید قابل مشاهده باشد.

خنک کنندگی اضافی در مقابل تزریق مایع:

بنا به نوع مبرد و پارامترهای کارکرد (دمای کندانس بالا یا دمای اواپراتور پائین)، در زمانی که بار کمپرسور کاهش می ­یابد، تزریق مایع یا خنک کردن روغن باید استفاده شود. اگر دمای دیسچارج از 230F بیشتر شود، تزریق مایع مورد نیاز است.

دمای دیسچارج پائین:

دمای دیسچارج پائین می­ تواند ناشی از تنظیمات سوپرهیت پائین در ورودی ساکشن و یا ورودی اکونومایزر باشد که باعث می­ شود مایع مبرد وارد کمپرسور شود. این امر می ­تواند باعث خوردگی مکانیکی و خرابی بلبرینگ­ها به دلیل مخلوط شدن روغن با مایع مبرد شود.

پیشنهادات در مورد دما و شرایط کارکرد کمپرسور اسکرو CS:

حداکثر دمای دیسچارج خروجی(250F)

حداقل دمای دیسچارج خروجی: بایستی از سوپرهیت بهینه ساکشن اطمینان داشت که دمای دیسچارج حداقل 54F بالاتر از دمای باشد (در زمان استفاده از R22,R407)و حداقل 36F بالاتر از دمای کندانس برای مبردهای R507A, R404A, R134A.

حداکثر دمای روغن 251F

زمانیکه دمای گاز دیسچارج بالای 230F باشد، خنک کنندگی اضافی باید استفاده شود.

حداقل سوپرهیت ساکشن=5F

حداکثر سوپرهیت ساکشن=35F

دمای معمول سوپرهیت ساکشن=12-14F

تعداد کارکرد (راه­ اندازی) کمپرسور اسکرو بیتزر CS در ساعت:

تعداد راه­ اندازی در ساعت وابسته به سایز کمپرسور و سیم­ پیچ است:

(35hp تا 90hp (cs65/75 = حداکثر 6 استارت در ساعت

(110hp تا 300hp (cs85/95 = حداکثر 4 استارت در ساعت

قبل از استارت کمپرسور موارد زیر را چک کنید:

سفت بودن مهره­ های ترمینال (برای راه­ اندازی اولیه)

مطمئن شوید تمام کنترل کننده­ های ایمنی در حالت مناسب هستند.

تمام تجهیزات ایمنی کمپرسور و سیکل تبرید چک شود و از حالت ­های کارکرد بهینه اطمینان داشته باشیم.

شارژ مبرد: هرگز برای شارژ اولیه از کمپرسور برای شارژ استفاده نکنید.

شارژ مایع مبرد به قسمت فشار بالای سیستم (کندانسور – ریسیور) انجام شود و مطمئن شوید مایع مبرد به کمپرسور بر نمی­ گردد.

اضافه کردن مبرد بعد از پروسه شارژ اولیه، به صورت گاز پیشنهاد می­ شود. در صورت شارژ مایع به میزان سوپرهیت و سطح روغن و کوتاه بودن زمانهای شارژ دقت کنید.

پرشر سوئیچ­ های بالا و پائین را چک کنید تا به درستی تنظیم شده باشند.

سطح روغن در سایدگلس باید قابل مشاهده باشد.

هیترکارتر کمپرسور باید برای 24 ساعت قبل از استارت اولیه در مدار باشد و دمای کارتر کمپرسور باید 30F بالاتر از دمای محیط باشد.

اتصالات الکتریکی:

اطلاعات ولتاژ و فرکانس بر روی پلاک را چک کنید تا مطمئن شوید با سیستم یکی است.

تمام سیم­ کشی­ ها باید مطابق ساختار جعبه ترمینال باشد.

برای حالت دوضرب دویل مثلث، حداکثر زمان 5 کنتاکتور،0.5S است.

سربندی کمپرسور اسکرو بیتزر CSW,CSH

سیم­ کشی ترمینال کمپرسور اسکرو بیتزر CSW,CSH

راه ­اندازی کمپرسور

جهت چرخش را چک کنید .

اطمینان از جهت درست چرخش اسکروها بسیار مهم است.

کمپرسورهای اسکرو تنها می­ توانند در یک جهت کار کنند در غیر این صورت آسیب­ های زیادی وارد خواهد شد.

یک گیج فشار به شیر سرویس ساکشن متصل کنید.

کمپرسور را برای مدت حداکثر 0.5-1 ثانیه استارت بزنید.

اگر جهت حرکت درست باشد، فشار ساکشن به سرعت افت می­ کند.

افزایش فشار ساکشن یا قطع مدار فرمان به محض گردش نادرست اسکروها نشانگر این است که باید جای 2 فاز را عوض کنید تا جهت چرخش معکوس گردد.

پارامترهای کارکرد:

کنترل سطح روغن: سطح روغن باید در تمام زمان های کارکرد کمپرسرور قابل مشاهده باشد. سطح روغن در زمان های LOAD,UNLOAD متغییر است. 

کنترل فشارهای ایمنی بالا و پائین: این تجهیزات مطابق محدودیت­ های سیستم تنظیم شوند و بر اساس پارامترهای کارکرد سیستم تنظیم گردند. موارد زیر باید در چک لیست­ ها ثبت گردد:

SST و سوپرهیت ساکشن

SCT و دمای مایع

سوپرهیت ساکشن و ECO

دمای گاز دیسچارج

دمای روغن (در کارتر کمپرسور)

جریان ولتاژ

تنظیم کنترل فشار کندانسور: تنظیم باید بر اساس حداقل اختلاف فشار 70PSI بین ساکشن و دیسچارج بعد از 20 ثانیه از راه­ اندازی باشد تا روغنکاری به درستی انجام گیرد. 

نگهداری و تعمیر کمپرسور اسکرو بیتزر CSH,CSW:

کمپرسورهای اسکرو بیتزر سری CS دارای شیر داخلی نیستند و نیازی به نگهداری­ هایی از این قبیل ندارند.

شارژ روغن: چک کردن سطح روغن سالیانه و یا حتی آنالیز روغن پیشنهاد می­ گردد.

درصورت ضرورت روغن اضافه شود یا تعویض گردد، دقت کنید روغن مورد استفاده جاذب قوی رطوبت است و نباید برای مدت طولانی در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.

شیر یکطرفه دیسچارج:

هر کمپرسور اسکرو دارای یک سیر یکطرفه دیسچارج است که زیر شیر سرویس دیسچارج قرار دارد. اگر شیر یکطرفه آلوده یا خراب شده باشد، زمان کارکرد کمپرسور به صورت برعکس افزایش می­ یابد و باید شیر تعویض گردد.

فیلتر داخلی روغن: هرکمپرسور دارای فیلتر روغن است که دارای سایر 10 میکرون است. این فیلتر نیاز به نگهداری­ های پیشگیرانه مطابق دستورالعمل دارد.

ادامه دارد…..

برای مشاوره بیشتر در زمینه عیب یابی کمپرسور اسکرو بیتزر با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهی در مورد “عیب یابی کمپرسور اسکرو بیتزر CS-قسمت اول

  1. امیرعباس گفت:

    سلام من یه نگهدار در تهران شهرک اکباتان هستم الان چند روز به یه مشکلی برخوردم کمپرسور ما ۱۱۰تن اسکرو هستش این کمپرسور سوخته بود وبه تعمیرگاه رفت در تهران چهار دانگه بعد از این که تعمیر شد ونصب کردم یکبار به مدت ۴دقیقه وباردیگه به مدت ۳۲دقیقه کار میکنه وخودکار از مدار خارج میشه تمامی مدار فرمانشم چک کردم از نظر مدار فرمان هیچ گونه ایرادی نداره احتمال اینو میدم که شیر اکسپکشن ولو باشه میتونم خواهش کنم راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. modir گفت:

      درود بر شما با هر این حجم از اطلاعات نمی توان نظری دقیق و قطعی در مورد علت خرابی و یا قطع شدن مدار فرمان داد چندین عامل در کنار همدیگر می توانند باعث بروز مشکل شوند. اما اولین و مهمترین نکاتی که شما باید چک کنید را انجام دهید:
      شماره ۱ آمپر کارکرد کمپرسور را چک کنید شماره ۲ میزان دقیق سوپرهیت را محاسبه کنید شماره ۳ دماهای کارکرد کمپرسور را بررسی کنید شماره 4 صدای نامناسب کمپرسور را در شرایط مختلف کار بررسی بکنید شماره ۵ سطح روغن کمپرسور را بررسی بکنیم تمام این موارد را کنار همدیگر بگذارید و ببینید آیا می توانید جوابی دریافت کنید.
      نکته مهم میزان سوپرهیت ساکشن به شما می تواند کمک زیادی کند تا درک خوبی از وضعیت کارکرد چیلر به جز کمپرسور داشته باشید و تصمیم گیری کنید که آیا سیکل تبرید دارای مشکل است یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *