چیلر جذبی

محافظت از چیلر جذبی در برابر خوردگی

برشی از قسمتی از مبدل حرارتی، که محلول غلیظ لیتیوم بروماید از مبدل عبور می کند

محافظت از چیلر جذبی در برابر خوردگی

چیلرهای جذبی که از لیتیوم بروماید استفاده می‌کنند، حتی با کنترل‌ مناسب، خوردگی ایجاد می‌شود. برای محافظت از چیلر جذبی در برابر خوردگی باید کارهایی کرد. تا هزینه‌های نگهداری زیاد نشود. و طول عمر دستگاه کاهش پیدا نکند.

خوردگی چگونه آغاز می شود؟

خوردگی از زمان راه اندازی چیلر اتفاق می‌افتد. بنابراین باید یک بازدارنده به محلول اولیه اضافه گردد. (inhibitor) تا از بروز خوردگی جلوگیری کند. در غیاب اینهبیتور، خوردگی باعث تولید گاز هیدروژن می‌گردد. این گاز در صورت پرچ (تخلیه) نشدن، باعث کاهش راندمان چیلر می‌شود.

در کل اینهبیتور باعث تشکیل لایه اکسید مغناطیسی آهن می‌شود. این لایه باعث به حداقل رساندن میزان خوردگی دستگاه می‌گردد. با تزریق درست، می‌توان این لایه را در زمان شروع به کار دستگاه تشکیل داد.

در تست انواع اینهبیتورها، سوالی پیش می‌آید:

میزان انحلال اینهبیتور در محلول لیتیوم بروماید چگونه تغییر می‌کند؟ با افزایش دما چطور؟

مقدار دقیق انحلال‌پذیری اینهبیتورها در لیتیوم بروماید مشخص نیست. اما می‌دانیم این مقدار وابسته به دما، آلکالیتی است.

محافظت از دستگاه در طول عمر آن

برای اطمینان از باقی ماندن فیلم تشکیل شده از اکسید، میزان اینهبیتور مورد تست قرار گیرد. فیلم ناپایدار می‌تواند باعث شروع خوردگی گردد. موجب کارکرد نامناسب دستگاه شده. کاهش طول عمر و تولید هیدروژن را در پی دارد. عدم تشکیل مناسب فیلم باعث کاهش سریع اینهبیتور در محلول می‌شود. و گسترش آلودگی (contamination) محلول را در پی دارد. محلول آلوده را باید صاف (فیلتر) کرد. و هزینه‌های نگهداری بالا خواهد رفت.

بیشترین استفاده از اینهبیتور توسط مولیبدات انجام می‌گیرد. اما میزان انحلال پذیری آن در محلول لیتیوم بروماید کم است. و توانایی آن باقی ماندن در محلول غلظت پایین است. (پایداری آن در ژنراتور کمتر است). با این وجود تنها ماده جهت کاهش روند خوردگی در بازار شناخته شده است.

اینهبیتورهای کرومات بسیار خطرناک می‌باشد. زیرا در فرمول شیمیایی خود دارای کروم هستند. و همچنین می‌تواند مولد قوی سرطان باشد.

نیترات می‌تواند باعث تولید آمونیاک گردد. آمونیاک به عنوان خورنده لوله‌های مسی شناخته شده است. همچنین آمونیاک به عنوان یک گاز تراکم ناپذیر در چیلر عمل میکند. و راندمان آن را پایین می‌آورد. به همین دلیل استفاده از نیترات در چیلرهای جذبی منسوخ گردیده است.

خوردگی لیتیوم بروماید تصاویر زیر به مرحله‌ی جبران ناپذیر رسیده. و باعث صرف هزینه زیاد جهت شکافتن و پاک کردن خوردگی‌ها در قسمت ابزوربر شده است.

لوله رقیق خروجی از مبدل حرارتی

محل ورود محلول رقیق لیتیوم بروماید به مبدل حرارتی

دیدگاهی در مورد “محافظت از چیلر جذبی در برابر خوردگی

  1. طورچی گفت:

    با تشکر از وب سایت مهر اسپند
    واقعا مقاله مفیدی بود

    1. modir 2 گفت:

      ممنون از حمایت شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *