چیلر تراکمی

هزینه فرار روغن کمپرسور

هزینه فرار روغن کمپرسور در چیلرها و سردخانه ها

هزینه فرار روغن کمپرسور در چیلرها و سردخانه ها

فرار روغن کمپرسور به شدت بر ظرفیت چیلر تراکمی تاثیر می گذارد. در زیر روش وقوع این اتفاق وپیشنهادات برای جلوگیری از این مشکل را می بینید. روغن وارد شده به سیکل تبرید سالانه هزینه سرسام آوری را متحمل صاحبان سیستم برودتی می کند و ظرفیت چیلر را کاهش می دهد.در چیلرهای فشار بالای (R_12,R-22,R-134a) و چیلرهای فشار پائین روغن هم به عنوان روانکار و هم به عنوان خنک کننده استفاده می شود.

زمانی که روغن به اواپراتور می رود، با مبرد مخلوط می شود و راندمان و ظرفیت سیکل تبرید را کاهش می دهد. این پدیده با پوشش سطح داخلی لوله ها با روغن اتفاق می افتد. این پدیده تاثیر خنک کنندگی را کاهش می دهد و به تاخیر می اندازد.همچنین ذرات و آشغالهای جمع شده در کف اواپراتور می توانند با روغن مخلوط شده و باعث آسیب به قطعات مختلف بشوند

تاثیر روغن در انتقال حرارت

مطالب زیر اهمیت و روش تشخیص این مشکل را مشخص می کند.

انجمن اشری (Ashrae) تحقیقاتی را بر روی تاثیر روغن را در لوله های اواپراتور نشان می دهد که با اضافه کردن 1 تا 2 درصد روغن به اواپراتور، انتقال حرارت 1 تا 3 درصد کاهش می یابد و در مواردی که 5 تا 15 درصد روغن اضافه شود، 40 تا 50 درصد، انتقال حرارت کاهش می یابد.

تاثیر محتوای روغن بر کاهش راندمان

قسمت دوم تحقیق در مورد گاز R-B4a است که نشان می دهد، تنها 1 درصد روغن می تواند ضریب انتقال حرارت را تا 25 درصد کاهش می دهد و در محتوای روغن زیاد، کاهش راندمان تا 30 درصد برآورد شده است.

شرکت ترین همچنین تحقیقی در مورد تاثیر روغن بر راندمان چیلر انجام داد که منجر به تولید چیلرهای بدون روغن شد. با این کار راندمان چیلر افزایش می یابد.

محتوای روغن بر اساس درصد مبرد در چیلرهای CFC_11  نشان داده شده است.

روغن به عنوان یک آلوده کننده، تاثیر زیادی بر راندمان چیلر دارد. هر چقدر میزان آلودگی بیشتر باشد، راندمان

کمتر خواهد بود و هزینه انرژی افزایش می یابد.

تحقیقلت انجام شده نشان می دهد، محتوای روغن در چیلرها بالاست. شکل دوم میانگین روغن ( به اندازه درصد مبرد) در 10 چیلر قدیمی CFC-11 را نشان می دهد که راندمان 15 تا 20 درصد یا بیشتر کاهش یافته است.

راه حل تاثیر روغن

عوامل مختلفی باعث حضور روغن زیاد در سیکل تبرید می شوند این عوامل را می توان با موارد زیر

عنوان کرد:

  • خرابی و خوردگی رینگ های کمپرسور
  • خرابی یا بد عمل کردن جداکننده روغن (اویل سپراتور)
  • شارژ زیاد روغن کمپرسور
  • عدم استفاده از هیتر کارتر کمپرسور
  • تله شدن روغن به دلیل لوله کسی اشتباه و سایز زنی غلط
  • تله شدن روغن در اواپراتور به دلیل ساخت اشتباه اواپراتور

برای مشاوره در زمینه هزینه فرار روغن کمپرسور و خرید روغن کمپرسور با کارشناسان ما در تماس باشید. و یا از بخش فروشگاه سایت مهراسپند سفارش دهید.