چیلر تراکمی

کاربرد ابزار MCXWEB با MCX -قسمت اول

کاربرد ابزار MCXWEB با MCX

کاربرد ابزار MCXWEB با MCX – قسمت اول

  • مقدمه

کاربرد ابزار MCXWEB با MCX برای مشاهدات برنامه­ های نرم افزاری است. که در یک یا بیشتر از یک دستگاه MCX متصل به نت ورک (شبکه) CANBUS در حال اجرا هستند. برای مشاهدات دستگاه­ های MCX با استفاده از MCXWEB حداقل باید یک دستگاه MCX061V یا MCX152V در نت ورک CANBUS داشته باشید، چراکه در این دستگاه ها مدل­های MCX هستند که اتصال اترنت (ETHERNET) و وب سرور (WEB SERVER) را پشتیبانی می­ کنند. ابزار MCXWEB همچنین می­ تواند برای برنامه­ های نرم افزاری MCX که روی یک PC به منظور تست و رفع اشکال در حال اجرا هستند، به عنوان شبیه ساز استفاده شود.

توجه مهم: می توانید با مرورگرهای رایج مانند CHROME, FIREFOX, SAFARI از MCXWEB استفاده کنید. استفاده از آن با INTERNET EXPLORER، توصیه نمی شود. این راهنما به ورژن های زیر یا بالاتری از سیستم عامل رابط WEB SERVER :2V08 مربوط می شود.

سیستم عامل WEB SERVER :2V23

سیستم عامل MCX061V-MCX152V BLOS :2V22

  • اجزا MCXWEB

1- MCX061V و MCX152V مدل­هایی MCX هستند که شامل WEB SERVER می­ باشند. مانند تمام مدل­های MCX MCX061V و MCX152V،  با یک BIOS مجهز شده ­اند و می­ توانند نرم ­افزار برنامه کاربردی را اجرا کنند.

2-WEB SERVER ابزار نرم­ افزاریست که شامل MCX061V و MCX152V است که کاربر را به صفحات وبی مجهز می­ کند که در مرورگری روی PC های از راه دور نمایش داده می­ شوند. این خدمات نیازمند دو عنصر نرم افزای زیر است:

سیستم عامل WEB SERVER و رابط نرم افزار (صفحات وب)

  • سیستم عامل WEB SERVER فایل XPORT-PRO-ROMZ است. MCX061V و MCX152V با سیستم عامل WEB SERVER ارائه می­ شود که از قبل نصب شده و تنها درصورت نیاز ویژه باید ارتقاء یابد (به پاراگراف 4.1 ارتقاء سیستم عامل WEB SERVER مراجعه کنید). فایل­ هایی که باید سیستم عامل (WEB SERVER (BIOS را ارتقاء دهند در پک ویژه به روز رسانی MCXWEB در http://www.danfoss.com/mcx آمده­ اند. interface softwar (رابط نرم افزار) مجموعه­ ای از فایل­ ها در پوشه زیر است که در روت سرور ارائه شده:

MCX061V و MCX152V با رابط نرم افزار WEB SERVER تجهیز شده که از قبل نصب شده­ اند و تنها درصورت نیاز ویژه باید ارتقاء یابند (به بخش 4.2، به روزرسانی رابط نرم افزار WEB SERVER رجوع کنید). تمام فایلهایی که باید رابط نرم افزار WEB SERVER را ارتقاء دهند در پک ویژه به روز رسانی MCXWEB در http://www.danfoss.com/mcx آمده­ اند. رابط نرم افزار WEB SERVER شامل پوشه­ هایی بوده که در بردارنده صفحات وب و فایل های افزوده است، برای مثال برنامه­ های کاربردی نرم­ افزار و قالب­ هایی که برای پیکربندی MCX موجود در نت ورک MCXCANbus استفاده می­ شوند. هرزمان که دستگاه mcx جدید به نتورک CANbus اضافه می­ شود یا زمانیکه ارتقایی در سیستم عامل MCX یا نرم افزار می­ افتد، فایل های پیکربندی باید اضافه شوند یا ارتقاء یابند (به قسمت 5.6.1 configuration network رجوع کنید.)

3-کارت حافظه قطعه سخت افزاری است که برای ارتقاء سیستم عامل و نرم افزار WEB SERVER و نرم افزار MCX و نیز برای ذخیره سازی داده های رخداد (log data) استفاده می­ شود.

4- دستگاه­ های MCX می ­توانند از طریق CANbus به MCX061V و MCX152V متصل شوند و به عنوان رابط­ های وب برای تمام MCXهای موجود در نت­ورک CANbus مورد استفاده قرار گیرند. هر MCX به سیستم عامل خود (BIOS) و برنامه کاربردی نرم افزار مجهز است. MCX061V و MCX152V باید با یک فایل قالب برای هر MCX متصل، پیکربندی شود، این فایل قالب فهرستی از متغیرها که در ارتباطات درگیر است ارائه می­ دهد.

5- روتر (router) دستگاهی است که MCX Web Server را به اینترنت متصل می­ کند.

6- PCهای راه دور، کامپیوترهایی هستند که صفحات MCX Web از طریق مرورگرهایی مانند CHROME, FIREFOX, SAFARI در آنها به نمایش در می­ آیند. استفاده از Internet Explorer, توصیه نمی شود.

  • اتصالات MCX Web

گام اول در استفاده از MCX Web ، شناسایی MCX061V و MCX152V در نت­ورک محلی  است که Web Server را پشتیبانی می کند. در این فرآیند دو گزینه جایگزین پیش روی شماست.

  • با فشار دادن دکمه X و ENTER در قسمت پاور، وارد منوی BIOS در MCX061V و MCX152V شوید.

تنظیمات TCP/IP را بر صفحه نمایش “GEN SETTINGS”-“TCP/IP” ایجاد کنید. می ­توانید به صورت دستی آدرسIP تعیین کرده یا به صورت داینامیک از نتورک و از طریق DHCP آن را دریافت کنید.

  • یک نتورک کوچک محلی مانند شکل ایجاد کنید. برای پیدا کردن آدرسIP متعلق به MCX061V و MCX152V برنامه Gateway Finder که در سایت http://www.danfoss.com/mcx موجود است را اجرا نمائید.

با استفاده از Gateway Finder می­ توانید آدرس IP و آدرس­ های MAC در MCX061V و MCX152V که به LAN متصل باشد را دریافت کنید. سپس می ­توانید از طریق مرورگر وب یا کلاینت اف تی پی (FTP client) اتصالی با MCX Web Server ایجاد کنید. برای توضیح بیشتر درباره صفحات وب که از طریق مرورگر در دسترس باشد، به پاراگراف 5، USER GUIDE WEB SERVER مراجعه کنید. کلاینت FTP برای به روزرسانی عناصر سرور وب درصورت نیاز استفاده می­ شود. به پاراگراف 4، WEB SERVER و MCX UPDATE رجوع کنید.

  •  WEB SERVER و MCX UPDATE

برای به روز رسانی عناصر Web Server از کلاینت FTP استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از File Zilla است. برای اینکه بدانید چطور اتصالی را ایجاد کنید به پاراگراف 3،  MCXWeb Connection رجوع کنید. پارامترهایی که برای پیکربندی کلاینت FTP استفاده می ­شود در زیر آمده است:

(مانند HOST: MCX IP Address (192.168.1.XXX

(نام کاربری به حروف کوچک و بزرگ حساس است) Username: admin

(کلمه عبور به حروف کوچک و بزرگ حساس است) Password: PASS

4.1 (Web Server Firmware Update (xport (به روزرسانی سیستم عامل Web Server)

همانطور که در پاراگراف 3، یعنی اتصال MCXWeb توضیح داده شد، اتصال FTP با MCX Web Server را ایجاد کنید. برای بروزرسانی سیستم عامل MCX Web Server، فایل xport-pro.romz را از روت MCX Web Server کپی کنید. روند به روز رسانی بعد از کپی کردن فایل­ها به صورت خودکار آغاز می­ شود. توجه کنید که در طول فرآیند فایل به صورت خودکار حذف می­ شود.

اخطار: بعداز به روز رسانی MCX061V و MCX152V را به مدت 2 دقیقه خاموش نکنید.

4.2  (Web Server Software Interface Update (web pages (به روزرسانی رابط نرم افزار صفحات وب)

اگر به روز رسانی سیستم عامل Web Server را همانند پاراگراف قبل انجام داده ­اید، قبل از اینکه اقدام به بروز رسانی رابط نرم افزار کنید، به مدت 2 دقیقه از شروع فرایند قبلی صبر کنید. در به روزرسانی این قسمت شما نیاز به پک به روزرسانی MCXWeb دارید که در سایت http://www.danfoss.com/mcx موجود است. همانطور که در پاراگراف 3 یعنی MCXWeb connection آمد، اتصال FTP را با MCX Web Server ایجاد کنید. تمام فایل­ها و پوشه­ های موجود در MCX Web Server را حذف کنید. پوشه­ های زیر را که تشکیل دهنده رابط نرم افزار هستند در روت MCX Web Server کپی کنید.

اخطار: سیستم عامل فایل ROMZ) WEB SERVER) را با فایل­های رابط نرم­ افزار کپی نکنید، درغیر اینصورت فرآیند به روزرسانی سیستم عامل آغاز خواهد شد (به پاراگراف قبلی رجوع کنید) و صفحات وب به روز نخواهند شد. اگر این اتفاق بیفتد، باید دوباره دو دقیقه بعد از کپی کردن به روزرسانی سیستم عامل ، پوشه صفحات وب را در روت MCX WEB SERVER  کپی کنید.

اخطار: بعد از یک عملیات به روزرسانی ، ممکن است MCX WEB SERVER به صورت خودکار یک عملیات یکپارچه سازی(دیفرگ) را برای بهینه سازی فضا و کارائی، اجرا کند؛ این عملیات MCX WEB SERVER را برای چند دقیقه و بدون هیچ علامت قابل رویتی، غیر قابل دسترس می­ کند.

4.3 BIOS UPDATE   MCX061V-MCX152V

به روز رسانی MCX061V و MCX152V از همان روند مدل­های دیگر MCX پیروی می کند. به روزرسانی آن را می­ توانید از طریق CANbus با استفاده از MMYMYK یا از طریق ارتباط سریال به وسیله یک PC و یک مبدل USB/485 انجام دهید.

در کنار گزینه ­های معمول امکان به روزرسانی BIOS ازطریق کارت حافظه و صفحات وب نیز وجود دارد. به منظور به روزرسانی BIOS از طریق کارت حافظه، روند کار به صورت زیر است:

  • فایل mcx152v.bin یا mcx061v.bin (به حروف کوچک و بزرگ حساس است) را در روت کارت حافظه کپی کنید.
  • MCX061V یا MCX152V را خاموش کنید.
  • کارت حافظه را در شکاف MCX وارد کنید.
  • MCX را روشن کنید.

روند به روز رسانی BIOS به صورت خودکار شروع خواهد شد و MCX صفحه معرفی BIOS را نشان خواهد داد.

برای بروزرسانی BIOS از طریق وب، دستورالعمل­ های پاراگراف 5.6.5.2 درباره به روزرسانی BOIS را دنبال کنید. همچنین می­ توانید BIOS در MCX که از طریق CANbus به MCX061V و MCX152V متصل است را با استفاده از صفحات وب به روزرسانی کنید.فایلی که باید BIOS را ارتقاء دهد در پک BIOS در http://www.danfoss.com/mcx در دسترس است.

4.4 MCX061V-MCX152V Software Application Update

به روز رسانی­ های نرم­ افزار برنامه­ های کاربردی که در MCX061V یا MCX152V اجرا می ­شوند، مانند تمام مدل­های MCX روند یکسانی را طی می­ کنند. شما می­ توانید با استفاده از MMYMYK از طریق CANbus یا با استفاده از یک pc و یک مبدل USB/485 از طریق ارتباط سریال به روز رسانی را انجام دهید.

در کنار روش­های استاندارد به روزرسانی MCX061V یا MCX152V  را می توان با استفاده از یک برنامه، یک کارت حافظه و صفحات وب به روز رسانی کرد. به منظور به روزرسانی برنامه از طریق کارت حافظه، روند کار به صورت زیر است:

  • فایل app.pk (به حروف کوچک و بزرگ حساس است) را در روت کارت حافظه کپی کنید.
  • MCX را خاموش کنید.
  • کارت حافظه را در شکاف MCX وارد کنید.
  • MCX را روشن کنید.

برنامه  به صورت خودکار از حافظه به MCX061V یا MCX152V کپی و سپس اجرا خواهد شد . برای بروزرسانی نرم افزار برنامه از طریق وب دستورالعمل­ های پاراگراف 5.6.5.1  درباره Application Update را دنبال کنید. زمانیکه در حال به روزرسانی با صفحات وب هستید، همچنین می ­توانید نرم افزار برنامه MCX که از طریق CANbus به MCX061V و MCX152V متصل است را با استفاده از صفحات وب به روزرسانی کنید.

5- Web Server User Guide (راهنمای کاربر وب سرور)

5.1 Login

از PC متصل به شبکه محلی، مرورگر اینترنت را باز کنید و در نوار آدرس IP مربوط به MCX061V یا MCX152V را تایپ کنید( به پاراگراف 3، اتصال MCXWEB رجوع کنید).

اخطار: می توانید از مرورگرهای رایج مانند Chrome, Firefox, Safari استفاده کنید. استفاده از Internet Explorer پیشنهاد نمی شود. نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به رابط MCXWeb واردکنید. نام کاربری و رمز عبور در قسمت User<Configuration به صورت پیش فرض به عنوان admin و PASS تعیین شده ­اند.

اگر از صفحه کلید مجازی استفاده می کنید (به عنوان مثال برای صفحات نمایش لمسی) مربع کنار آیکون صفحه کلید که زیر نوار رمز عبور قرار دارد را چک کنید.

5.2 Main Buttons ( دکمه­ های اصلی)

دکمه­ های اصلی، قسمت بالا سمت راست صفحات MCXWeb بعد از Login قرار دارند.

این دکمه­ ها در این موارد استفاده می­ شوند:

بازگشت به صفحه اصلی (Network Overview)

بازگشت به صفحه Login

اطلاعات سایت

نسحه رابط نرم افزار MCXWeb

نسخه سیستم عامل Web Server در MCX061V-MCX152V

نسخه MCX061V-MCX152V BIOS

شماره سریال MCX061V-MCX152V

آدرس MAC در MCX061V-MCX152V

اطلاعات مجوز (لایسنس)

5.3 Network Overview (صفحه اصلی)

Network Overview (نمای کلی شبکه) برای لیست کردن تمام دستگاه­ های متصل در نتورک CANbus به MCX061V- MCX152V استفاده می­ شود.

برای هر دستگاه MCX که در نتورک شناسایی شود، اطلاعات زیر نمایش داده می ­شود:

  • “Device name” اسمی است که در قسمت Network<Configuration تعیین شده است. “Node ID” آدرس CANbus بوده که در BIOS دستگاه MCX تعیین شده است.
  • ”Active” وضعیت دستگاه را نمایش می دهد:
نقطه سبز به معنای فعال بودن دستگاه است (آماده و متصل).

نقطه زرد به این معناست که دستگاه پیکربندی نشده است: فایل قالب (tem) با این دستگاه مرتبط نشده است (به پاراگراف 5.6.1 پیکربندی نتورک رجوع کنید).

نقطه خاکستری به معنای غیر فعال و متصل نبودن دستگاه است.

اگر با دستگاهی که تمایل دارید، روی خط کلیک کنید، وارد صفحات مشخصی از دستگاه خواهید شد. اگر دستگاه فعال باشد خواهید دید که صفحات با مقادیر زنده (live value) اشغال شده است (به بخش 5.7 Device Pages رجوع کنید).

5.4 History (تاریخچه)

در این صفحه می ­­توانید داده­ های مربوط به تاریخچه را به صورت نمودار نشان دهید. متغیرهایی که ­می­ خواهید به عنوان نمودار نشان دهید، مانند date و period (تاریخ و دوره) و سپس Draw (رسم) را انتخاب کنید.

برای بزرگنمایی و کوچک نمایی نمودار می­ توانید از چرخ کوچک روی موس و برای جلو و عقب بردن بازه زمانی نمودار از فلش­ های گوشه پائین سمت راست استفاده کنید.

ممکن است نمودارها، رویدادها (پرچم­ های زرد) را نیز نمایش دهند؛ برای دیدن اطلاعات اضافی درباره رویداد مربوطه با استفاده از ماوس روی آن پرچم کلیک کنید.

برای خروجی گرفتن از داده­ های تاریخچه در فرمت csv روی Export کلیک کنید.

5.5 Alarm (هشدارها)

این صفحه نمایش دهنده لیست هشدارهای فعال در تمام دستگاه­ های مرتبط با نت ورک CANbus  است.

5.6 Configuration (پیکربندی)

منوی Configuration برای پیکربندی مواردی استفاده می­ شود که زیر این سرتیترها قرار دارند: Network (شبکه)، Template (قالب)، Users (کاربران)، System (سیستم)، History (تاریخچه).

این بخش برای به روزرسانی نرم افزار (برنامه) و سیستم عامل (BIOS) در دستگاه­ ها نیز استفاده می­ شود.

منوی پیکر بندی تنها برای کاربرانی با سطوح دسترسی ادمین یا سرویس قابل رویت است.

5.6.1 Configuration Network

این صفحه نشان می­ دهد کدام دستگاه­ ها در نت­ورک CANbus متصل هستند. همچنین می ­توانید با فشاردادن دکمه Add و سپس تنظیم ID (آدرس CANbus) متعلق به دستگاه جهت اضافه شدن، به طور دستی دستگاه­ های جدیدی را اضافه کنید. برای هر دستگاه در لیست باید توضیحات (متن آزاد) و قالب برنامه را مشخص کنید.

قالب برنامه فایلی است با دنباله tem که توضیحات متغیرها و پارامترهای برنامه نرم افزار که در دستگاه MCX اجرا می شود را در بر دارد.

قالب ها باید 1- ایجاد شوند 2- بارگذاری شوند 3- مرتبط شوند.

قالب از طریق منوی Combo در ستون Application به دستگاه مرتبط است.

این منوی در برگیرنده تمام فایلهای tem است که با MCX Shape ایجادشده و همانند دستورالعمل پاراگراف بعدی، به MCX061V- MCX152V منتقل شده­ اند و اگر قصد دارید برخی نودها (nodes) را در نمای کلی شبکه پنهان کنید یا اگر نودها دارای قالب نیستند از”HIDDEN NODE” استفاده کنید.

معمولاً این قسمت برای نودهایی ماننند User Interface (رابط کاری، مانند MMIGRS) یا Accessories (تجهیرات جانبی، مانندMMIMYK) استفاده می شود.

برای ذخیره سازی تغییرات save را بزنید.

بعداز ارتباط tem در صفحه”Network Orerview’ وضعیت دستگاه از Unconfigured به Active تغییر می­ کند.

5.6.2 Configuration Template & Files (فایل ها و قالب پیکربندی)

این صفحه برای بارگذاری قالب­ های برنامه ­های کاربردی نرم افزاری استفاده می­ شود که در MCX061V-MCX152V و دیگر MCXهای متصل به آن اجرا می­ شود. برای چگونگی ایجاد قالب پاراگراف بعدی را ببینید، قالبها در پوشه “APP” در MCX بارگذاری می ­شوند. می توانید آنها را از طریق FTP نیز بارگذاری کنید.

سپس قالب باید با MCX مرتبط شود، چراکه در اینجا نرم افزار برنامه توسط قالبی که در حال اجراست توضیح داده می­ شود (پاراگراف قبلی را ببینید).

5.6.2.1. Create the application template with MCXShape ایجاد قالب برنامه با MAX Shape

قبل از ایجاد قالب، براساس نیازهای خود از MAXShape برای پیکر بندی برنامه نرم افزار MCX استفاده کنید. سپس تولید فایل قالب را از MAXShape فعال کنید و به منوی  Tools-Gateway Configuration در MAX Shape بروید. کادر ”Enable Saving web file” را انتخاب کنید.

فایل قالب برنامه نرم افزار MCX دارای دنباله tem است و در طول فرایند “Generate and Compile” ایجاد شده است. فایل tem در پوشه ”MCXWeb/apps/” در روت برنامه نرم افزار ذخیره شده است.

5.6.3 Configuration Users (کاربران بخش پیکربندی)

این قسمت تمام کاربرهایی که به رابط MCXWeb دسترسی دارند را فهرست می کند. در این میان چهار سطح از دسترسی ممکن است : guest (مهمان)، maintenance (نگهداری)، Service (خدمات) و admin (مدیر). این سطوح مطابق با سطوحی است که به وسیله ابزار MCXShape در قالب دستگاه اختصاص داده شده است.

توجه داشتته باشید که شما تنها می­ توانید کاربرانی را ببینید که هم سطح یا پائین­ تر از سطح ورود شما باشند.

اگر بخواهید زمان وقوع هشدار یا اخطار در هر دستگاه موجود در نتورک CANbus، ایمیل­ هایی را به آدرس های مشخص شده بفرستید باید مربع کنار “Mail Alarm” و “Mail Warning” را انتخاب کنید.

آدرس ایمیل مقصد در ستون Email قرار گرفته است. برای چگونگی تنظیم سرور ایمیل SMTP به قسمت Site در پاراگراف 5.6.4.3 رجوع کنید.

5.6.4 Configuration System (سیستم پیکربندی)

5.6.4.1 Network (شبکه)

این صفحه برای پیکربندی MCXWeb درون نتورک محلی استفاده می­ شود تا مشخص شود به کدام قسمت تعلق دارد. می توانید به طور دستی از طریق DHCP (پروتکل پیکربندی میزبان)، آدرس آی­ پی استاتیک (DHCP غیر فعال است) یا آدرس داینامیک اختصاص دهید.

اگر DHCP فعال باشد، سرور DHCP آدرس  آی­ پی دستگاه MCXWeb را به صورت خودکار تعیین می­ کند.

اگر DHCP فعال نباشد، تنظیمات نتورک (IP Default Gateway, Secondary DNS و Primary DNS) باید به طور دستی پیکربندی شود. همچنین می­ توانید پورت HTTP را نیز تنطیم کنید.

ادامه دارد…….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *