چیلر تراکمی

کنترل ظرفیت یا آنلودر کمپرسور

کنترل ظرفیت یا آنلودر کمپرسور

کنترل ظرفیت یا آنلودر کمپرسور

کنترل ظرفیت (capacity control) و بی بار کننده یا آنلودر کمپرسور

شیر کنترل ظرفیت برقی در شکل سمت چپ نشان داده شده است. شیر کنترل ظرفیت فشار گاهی به شکل موجود در سمت راست تصویر است. هر دو پکیج شیر کنترل ظرفیت برای تمام کمپرسورهای 06D & 06E و برای بی بار کننده(unloader) گاز داغ دهش به مکش و هم برای بی بار کننده قطع کن مکش کار می کند.

کمپرسورهای 06D & 06E از دو مدل کنترل ظرفیت یا آنلودر کمپرسور استفاده می کنند. این کمپرسورها از طرف سازنده به همراه  پیستون و درپوش کور کننده فرستاده می گردد. اگر شما به کنترل ظرفیت نیاز ندارید، تغییری نیاز نیست بدهید. اکر مشتاق هستید کنترل ظرفیت را در مدار بیاورید بایستی درپوش نصب شده جای کنترل ظرفیت را باز کنید. و یا پیستون بای پس، واشر پیستون و فنر پیستون را قبل از نصب شیر کنترل ظرفیت باز کنید. سرسیلنر 06D به همراه قطع کن خط مکش در سمت چپ نشان داده شده است. و بای پس خط گاز داغ در سمت چپ نشان داده شده است. سرسیلندر کنترل ظرفیت 06E همانند 06D است.

نصب و تنظیم شیرهای کنترل ظرفیت یا آنلودر کمپرسور 06E &06D

ابتدا بایستی تصمیم بگیرید کمپرسور شما با چه مدل کنترل ظرفیتی تجهیز شده است، بای پس گاز داغ و یا قطع کن گاز مکش. اگر شما با سیستم بای پس گاز داغ کار می کنید ابتدا بایستی پیستون بی بار کننده را در شیر کنترل نصب نمایید. اگر از سیستم قطع گاز مکش استفاده می کنید این پیستون را از مدار خارج کنید. فلنچ بی بار کننده را از سرسیلندر باز کنید و واشر آن را دربیاورید. و پیستون و فنر آن را خارج کنید. شیر را بر روی سرسیلندر نصب کنید. فلنچ و پیچ های آن تغییر نمی کنند.

بی بار کننده الکترونیکی به وسیله پرشر سویچ یا ترموستات کنترل می گردد و به وسیله دست قابل تنظیم نیست. بی بار کننده فشار قابل تنظیم بوده و هنگام نصب بایستی تنظیم گردد که می تواند از 0 تا 86psi تنظیم گردد. اختلاف فشار بین بی بار و باردار قابل تنظیم بوده و تقریبا بین 6 ~18psi است. برای تنظیم شیر بی بار کننده مهره تنظیم کنترل را ساعتگرد میچرخانیم تا دیگر نچرخد.

این حالت، حالت تمام بار است  و هر دور چرخاندن پادساعتگرد مهره به صورت تقریبی 7psig از میزان تنظیمی را کاهش میدهد. به صورت تقریبی 12 دور چرخاندن بار را به صورت تقریبی به 0 psig میرساند و اگر مهره را پادساعتگرد بچرخانیم تنظیمات به حالت قبل برمی گردد. در این حالت تنظیم بر روی 6 psig تنظیم شده است. هر دور چرخاندن ساعتگرد 1 psig فشار را افزایش میدهد. تمام تنظیمات را با گیج انجام دهید و در صورت نیاز دوباره تنظیم کنید. درپوش گازبند را دوباره ببندید تا از نشتی های احتمالی جلوگیری شود.

نصب مدلهای 5F, 5H , 6G/06G, 6L/06L

شیر کنترل ظرفیت دارای یک رنج 11-POUND است که با یک فنر تنظیم میشود و برای گازهای    R-22, R-502 طراحی شده است. اگر R-12, R-500 OR R-134a در سیستم استفاده گردد بایستی از فنر تنظیمی با رنج 7-pound استفاده شود.

یک ساقه خارجی برای تنظیم در نظر گرفته شده است(فشار مکش در زمانی که در اولین مرحله مکش است، بی بار کننده فعال می شود). کنترل آن برای فشار 0 to 85 PSIG برای گازهای R-22 و R-502 قابل تنظیم است و از 0 to 50 PSIG  برای R-12 و R-134a و R-500 قابل استفاده میباشد. ساقه تنظیمی را یک دور کامل ساعتگرد  بچرخانید تا فشار تنظیمی را تقریبا 10 پوند برای R-22 و R-502 و یا 6 پوند برای R-12 و R-134a و R-500 افزایش دهید.

تنظیم نقطه کنترل

  1. 1. کمپرسور را راه اندازی کنید تا فشار مکش به بالای میزان دلخواه نقطه تنظیمیتان برسد.
  2. 2. با استفاده از بستن شیر کنترل، فشار مکش کمپرسور را کاهش دهید تا به نقطه تنظیم برسد.
  3. 3. در فشار نقطه تنظیم، به آرامی ساقه تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که اولین پله بی بارکننده اتفاق بیفتد.
  4. 4. بعد از مرحله 3 نقطه کنترل تنظیم شده است. بنابراین، زمانی که فشار مکش 4 PSIG (3 psig با R-12) بالای نقطه کنترل است کمپرسور با تمام بار کار میکند و در فشار مکش 7 psig(4 psig با R-12) زیر نقطه کنترل کاملا بی بار است.

این کمپرسورها همچنین دارای کنترل ظرفیت پنوماتیک میباشند. لوله پنوماتیک را به اتصال پنوماتیک متصل کنید و سپس فشار را به پایینتر از میزان ظرفیت کمپرسور برسانید. اگر از سیستم پنوماتیک استفاده نمیکنید این پورت بایستی باز بماند. بستن این پورت مغایر با کارکرد سیستم کنترل ظرفیت است. یک نشتی در این نقطه نشان دهنده نقص در فشار پایین است و بایستی مشکل داخلی تعمیر گردد.

کمپرسورهای 5H که از فیلتر روغن خارج از کمپرسور استفاده میکنند بایستی از یک ایفیس 0.030 ell(ell واحد انگیلیسی برابر 115cm است) در ته فیلتر روغن استفاده شود. (carrier part number DD40CA051). نقص در نصب اوریفیس سبب کاهش فشار روغن شده و ممکن است سبب آسیب به کمپرسور گردد.

5F, 5H و6L/06L ، کمپرسورهایی با مدلهای ذکر شده که از خنک کننده روغن خارجی استفاده میکنند. بایستی دارای سوراخی در یاتاقانها باشد تا مسیر روغن را در خنک کننده روغن هدایت کند. 5H46, 66, 86& 126 نیاز به یک خنک کننده روغن دارد.

کنترل ظرفیت بای پس کننده گاز داغ کمپرسورهای 06D & 06E CARRIER/CARLY

برای مشاوره با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *