چیلر تراکمی

راهنمای تعمیر کمپرسورهای کریر سیلندر پیستونی

راهنمای تعمیر کمپرسورهای کریر سیلندر پیستونی

اطلاعات کمپرسور رفت و برگشتی کریر

توجه کنید که شرکت کارلایل که وظیفه ساخت کمپرسورهای کریر را برای شرکت به عهده دارد، از cfm یا فوت مکعب گاز جابه جا شده در دقیقه برای مشخص کردن ظرفیت کمپرسور استفاده می کند که در شماره سریال مدل کمپرسور اعداد 6 و7 است.

اطلاعات کمپرسور مدل 06E کریر

اطلاعات کمپرسور مدل 06D کریر

اطلاعات کمپرسور مدل 06CC کریر

 

کارلایل 2 مدل کمپرسورهای کریر را بر اساس سایز کمپرسور تولید می کند. کمپرسور کوچکتر از 8 تا 37 Cfm با حرف D نشان داده می شود (مدل 06D). کمپرسورهای بزرگتر از 50 تا  99 Cfm با حرف E نشان داده می شود (مدل 06E).

کمپرسورهای 2 مرحله ای 06CC از 16 تا  37 Cfm و 99 Cfm سایزبندی می شوند. درکمپرسورهای 16-37 Cfm بر روی بدنه حرف  Dنوشته می شود و در کمپرسورهای  50-99 Cfm بر روی بدنه حرف  Eنوشته می شود.

در کمپرسورهای تولیدی شرکت کارلایل تمام سایزها براساس واحد انگلیسی بوده و شامل اینچ، فوت، پوند و… می باشد.

مشخصات پلاک موتور کمپرسورهای کریر

با استفاده از شماره مدل-زمان انتخاب و سفارش یک کمپرسور جدید ویژگی های کمپرسور برای تعمیرکار مشخص خواهد شد.

توجه: شماره مدل در بعضی از کمپرسورهای کریر در سمت راست بالا با حرف M/N مشخص شده است.

-CSAو UL نشان دهنده این است که تمام کمپرسورها کارلایل هستند و با استاندارد کانادایی CSA و NEC همخوانی دارند.

شماره موتور-این شماره تنها برای اطلاعات داخلی شرکت کارلایل است.

تست فشار-بر کمپرسور06D  وE  و CC در کارخانه تست فشار انجام شده است. حروف  LSبه معنای فشار پایین و به معنای فشار بالای کمپرسور است.

شماره سریال- شماره واحدی که برای هر کمپرسور داده می شود و به همراه شماره مدل و شماره سفارش ویژه برای تعمیر کمپرسور نیاز است.

ویژگی های الکتریکی- درتمام کمپرسورهای نیمه بسته ولتاژها برای کارکرد با شرایط کاری در پلاک کاری نشان داده شده است.

شماره سریال کمپرسورهای کریر

وارانتی کمپرسور کارلایل  OEM

کمپرسورهای اصلی OEM برای عدم نیاز به قطعه و کار بر روی آنها برای 12 ماه وارانتی می شوند. محل نصب و ویژگی های منطقه نیز برای لیست قیمت مهم می باشد.

راه اندازی کمپرسور

اطلاعات درمورد کمپرسورهای نصب شده نشان می دهد، بیشتر کمپرسورهای کریر در طول 2 تا 4 ماه اول راه اندازی خراب می شوند و بیشتر آنها در حین اولین راه اندازی آسیب می بینند. دانستن دانش علل خرابی کمپرسورها و روش های جلوگیری از آن بسیار مهم است که به صورت مفصل در سایت گروه مهندسی مهراسپند توضیح داده شده است. مهمترین علل خرابی کمپرسورها عبارتند از: استارت در حالت فلودد، برگشت مایع، کارکرد بدون روغن و بیش از حد گرم شدن که البته بیشتر خرابی ها را می توان با پیشگیری مرتفع کرد.

بنابراین برای راه اندازی ابتدا باید به عواملی دقت کنید که شامل پلاک موتور و مناسب بودن کمپرسور برای کارکرد در شرایط به کارگیری است و نوع روغن مورد استفاده، باید مورد توجه قرار دهید که شامل روغن های معدنی، آلکیل بنزن ها و روغن های با پایه استر هستند و همچنین سطح روغن در سایدگلس نیز باید مطابق با مدل کمپرسور باشد.

سطح روغن در سایدگلس کمپرسورکریر

در کمپرسورهای06D  و 06CC میزان اضافی روغن بیشتر می تواند دردسرساز باشد و باعث پارگی واشر سرسیلندر و دمای کارکرد کمپرسور و مشکلات متعادل شدن سطح روغن کمپرسورها شود.

تمام کمپرسورهای 06D  و 06CC (16-37 Cfm( دارای یک سایدگلس در پهلوی کارتر هستند و تمام کمپرسورهای 06E  و 06CC (50-99 Cfm) دارای 2 سایدگلس هستند که در دو طرف پمپ روغن کمپرسور است و برای لوله کشی خط متعادل کننده روغن در کاربرد کمپرسورهای موازی می توان از محل یک سایدگلس برای لوله کشی استفاده کرد و سایز لوله 1-1/8 اینچ (28mm) یا بزرگتر است.

درموارد کاربرد کمپرسورهای موازی  06E پیشنهاد می شود از خط متعادل کننده محفظه موتور استفاده شود. این کار باعث عدم جمع شدن روغن در زمان خاموشی کمپرسور در محفظه سیم پیچی و ایجاد ضربه هیدرولیکی در زمان راه اندازی می شود و می توان از یک اتصال 4/1 یا 8/3 اینچ برای اینکار استفاده کرد.

کمپرسورهای 06E توانایی کارکرد با روغن اضافه را ندارند و باعث افزایش دمای کارکرد می شوند.

بعد از شارژ گاز با سوپرهیت 12K سطح روغن را چک کنید تا از 2 عامل اصلی که در صورت رعایت نکردن آنها کمپرسور خراب می شود، اطمینان پیدا کنید. توجه کنید سطح روغن را تا پایدار شدن سیستم بررسی کنید و در صورت سرعت کم گاز، روغن در سیستم تله می شود و در سیستم هایی که دارای دیفراست گاز هستند باید انتظار برگشت روغن زیادی را داشته باشید.

توجه کنید که از شارژ روغن از طریق قسمت ساکشن خودداری کنید. این کار باعث ورود مستقیم روغن به سیلندر شده و در نتیجه سوپاپ ها، پیستون ها و شاتون ها آسیب خواهند دید.

بعد از راه اندازی، روغنی که به سیستم وارد شده و همراه گاز در سیستم سیرکوله می شود را باید به کمپرسور اضافه کنید اما نباید مقدار زیادی اضافه شود و به مایع سایدگلس طبق روشی که توضیح داده شده، توجه کنید.

در هنگام استفاده از مبردهای  CFC و HCFC با روغن معدنی یا آکلیل بنزن تشکیل فوم در سایدگلس نشانه برگشت مایع مبرد یا ضربه شاتون ها به سطح روغن در کارتر است که نشانه وجود زیادی روغن است. سطح زیاد روغن در کارتر می تواند نشانه ای از وجود مبرد مایع در کارتر باشد. مبردهای HFC و روغن های POE به راحتی فوم تشکیل نمی دهند، بنابراین نشانه های کمتری از برگشت مایع یا زیادی روغن در سیستم را از خود نشان می دهند.

درصورت برگشت مایع، قطعات به درستی روغنکاری نمی شوند و خرابی سوپاپ ها و پیستون ها و شاتون ها از علایم ورود مبرد به سیلندر است و در صورت کنترل نامناسب دیفراست نیز حجم مبرد برگشتی به کمپرسور بسیار زیاد بوده که در قسمت اکومولاتور در سایت توضیح داده شده است.

محدودیت های کارکرد کمپرسورهای کریر 06D و 06E
محدودیت های کارکرد کمپرسورهای کریر 06CC
مشکل دلیل ممکن علاج

1.کمپرسور روشن نمی شود

 

 

 

برق فرمان یا قدرت قطع است.

 

 

کلیداصلی و فیوز و سیم ها را بررسی کنید.

مواد اورلود باز است. دستی ریست  شود.
کنترل ایمنی روغن باز است. دستی ریست شود.
اتصالات الکتریکی دچار مشکل است. اتصال آچارکشی شود و در صورت نیاز سیم کشی مجددشود.
موتور کمپرسور سوخته است. کمپرسور را تعمیر یا تعویض کنید.
 

 

2.ظرفیت کمپرسور پایین است یا دما پایین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاتون یا پیستون ها شکسته است. کمپرسورتعمیر یا تعویض شود.
سوپاپ های ساکشن شکسته یا نشتی دارد. پمپ دان کنید و سوپاپ ها و نشیمنگاه آنها را چک کنید و درصورت ضرورت تعویض شوند.
اختلاف فشار بین ساکشن و میانی و دیسچارج را بررسی کنید،اگر:

a-فشارپایین بین ساکشن و دیسچارج

b-فشارپایین بین میانی و دیسچارج

a-مشکل را در قسمت فشارپایین دنبال کنید.

b-مشکل را در قسمت فشار بالا دنبال کنید.

3-واشرسرسیلندر پاره شده یا ولوپلیت مشکل دارد

 

 

 

 

 

پیچ های سرسیلندر سفت نیست. a-واشر را تعویض کنید.

b-پیچ ها را دوباره سفت کنید.

روغن اضافه در 06Eو 06CC(50-99cfm)باعث فشار هیدرولیکی شده است. a-روغن اضافه را از کمپرسور بگیرید تا روغن به3/8 تا 1/8 سایدگلس برسد.

b-درکمپرسورهای 06Eاز خط متعادل کننده روغن قسمت موتور استفاده کنید.

 

4.زمان کارکرد کمپرسور کوتاه و متناسب است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگشت مایع یا استارت در حالت وجود مایع در کمپرسور وجود دارد.

 

قسمت فلودد را مشاهده کنید.

 

سوئیچ فشار پایین فعال می شود. a-سلامت سوئیچ را چک کنید.

b-تنظیمات کنترل فشار را بررسی کنید.

کمبود مبرد در سیستم. گاز شارژ شود.
شیر سرویس ساکشن بسته است. شیر را باز کنید.
آب در کنتانسور به خوبی جریان ندارد یا گرفتگی و یا رسوب دارد. کندانسور را تمیز یا اسیدشویی کنید.
شیر دیسچارج کاملا باز نیست. شیر را باز کنید.
هوا در سیستم است. چیلر را وکیوم کنید.
خطالی کنترل فشار. کنترل فشار را تعمیر یا تعویض کنید.
ظرفیت کندانسور با شارژ گاز زیادی و افزایش فشار دیسارچ، کاهش یافته است. گاز زیادی را از چیلر بگیرید.
فیلتر درایر پلاگ(چوک)یا گرفته شده است. فیلتر درایر را تعویض کنید.

5.فشار دیسارچ پایین

 

 

 

 

جریان آب کندانسور زیاد است. جریان آب را تنظیم کنید.
شیر سرویس ساکشن کمی بسته است. شیر را باز کنید.
سوپاپهای ساکشن کمپرسور نشتی دارد. پمپ دان کنید و سرسیلندر را باز کنید و در صورت نیاز سپوپاپ ها تعویض شود.
رینگ های کمپرسور خورده شده است. رینگ ها راتعویض کنید.

لوله کشی چیلر اصلاح شود.

لوله کشی چیلر تراکمی یا سردخانه باعث برگشت مبرد مایع به کمپرسور می شود. 6.برگشت مایع
اجازه ندهید سیستم بیش از حد در هر زمانی دیفراست باشد،سیستم دیفراست را اصلاح کنید.
سیکل دیفراست درست نیست یا به درستی کار نمی کند.
سوپر هیت را افزایش دهید و یا شیر انبساط را تعویض کنید.
شیر انبساط ترموستاتیک (اکسپنشن ولو ترموستاتیک) به درستی عمل نمی کند.
مشکل را حل کنید و یا آن را تعویض کنید.
فن اواپراتور خراب است.
گاز را شارژ کنید.
مبرد کافی در سیستم وجود ندارد. 7.فشار ساکشن پایین
فن اواپراتور را تعمیر یا تعویض کنید.
خطای اواپراتور
مورد 7 را مشاهده کنید
در اثر ضربه مایع بوجود می آید 8.کمپرسور ها صدای نا متعارف می دهند
روغن را کم کنید و برگشت روغن و لوله کشی سیستم را چک کنید.
روغن زیاد باعث ضربه هیدرولیکی می شود.
روغن اضافه کنید( پس از بررسی سیستم و برگشت روغن با کمپرسور)
کنترل فشار روغن را چک کنید.
بوشها به دلیل نقص روغنکاری آسیب دیده اند.
جهت جذب ارتعاشات از ساپورتهای مناسب استفاده کنید.
ساپورت و یا عایق کاری مناسب صورت نگرفته است.
پایه های نصب کمپرسور را چک کنید.
کمپرسور بدرستی نصب نشده است.
کمپرسور را تعمیر کنید.
شاتون ها یا سوپاپ ها یا دیگر قطعات شکسته است.
ساپورت ها را چک کنید و در صورت نیاز از موفلر استفاده کنید.
ساپورت لوله ها به درستی نصب نشده است. 9.لوله ها صدا می دهند.
میزان روغن مناسب را شارژ کنید.
روغن کمپرسور کم شارژ شده است 10.فشار روغن پایینتر از حد طبیعی است یا روغن فشار ندارد
پمپ روغن را عوض کنید.
پمپ روغن به درستی کار نمی کند.
در قسمت برگشت مایع توضیح داده شده است.
برگشت مایع وجود دارد.
شیررا تعویض کنید.
شیر انبساط ترموستاتیک TXVبدرستی کار نمی کند.
اویل پمپ (پمپ روغن) را تعویض کنید.
بوش اویل پمپ خورده شده است.
آب کندانسور،رسوب و یا کثیفی فین های کندانسور را چک کنید.
فشار دیسچارج بالاست. 11.سنسور دمای دیسچارج یا رله محافظ موتور خطا ی دهد.
دمای ساکشن را با استفاده ازشیر انبساط ترموستاتیک TXV تنظیم کنید.
دمای ساکشن بالا ست.
تمامی سیم ها را آچار کشی کنید.
سیم ها در ترمینال شل است.
سیستم را بررسی کنید که مشکل از کدام قسمت بروز کرده است.
نست تراکم بالاست (ساکشن خیلی پایین است/کندانس بالاست):دمای گاز برگشتی بالا تر از محدودیت های کارکرد است.
ولتاژ را بررسی کنیدو علت افت ولتاژ را بیابید.
ولتاژ پایین است. 12. روتور کمپرسور لاک(قفل) شده است.
کمپرسور را تعمیر کنید.
کمپرسور آسیب دیده است.
وضعیت موتور را بررسی کنید.
موتور کمپرسور درست کار نمی کند
ولو پلیت را چک کنید و در صورت نیاز قطعات معیوب را تعویض کنید.
مایع مبرد در سیلندر کندانس شده است.
ممکن است تایمر یا کنتاکتور ایراد داشته باشد.
در موتورهای PWS، دومین سیم پیچ زیر بار نمی آید.
قطعات معیوب را چک کنید و سطح روغن وآلودگی را قبل از نصب مجدد مورد برررسی دقیق قرار دهید.
ممکن است سوختن هیتر یا چسبیدن تیغه های کنتاکتور باعث این اتفاقات شده باشد. 13. موتور سوخته است.
کمپرسور را تعویض کنید و روغن گاز را از سیستم جدا کنید و آلودگی های سیستم را شستشو دهید.
ممکن است آلودگی یا خرابی بوش ها باعث سوختن کمپرسور شده باشد.
کمپرسور ها راتراز کنید.
خط متعادل کننده روغن متعادل نیست. 14.در کمپرسور های موازی ،خط متعادل کننده روغن نصب نشده است  و به درستی نصب نشده است.
تنها کمپرسور های کریر 06E شیر یکطرفه در سر میل لنگ نصب میشود.
واشر یا ولو پلیت را تعویض کنید.
واشر سرسیلندر پاره شده و یا در ولو پلیت مشکل دارد. 15.کمپرسورها با دمای بالا کار می کند.
سوپاپ های کمپرسور را تعویض کنید.
سوپاپ ساکشن و یا دیسچارج شکسنه است.
گرفتگی کندانسور را بررسی کنید.
مطمئن شوید تمام فن های اواپراتور و کندانسور بدررستی کار می کند.
نسبت تراکم بالاست.
به وسیله شیر انبساط ترموستاتیک TXV دمای ساکشن  را تنظیم کنید.
دمای ساکشن بالاست.
مشکل فن را برطرف کنید
فن سرسیلندر به درستی کار نمی کند.
سطح روغن را تنظیم کنید.
سطح روغن بالاست.
پرشر و تنظیمات آنرا بررسی کنید.
پرشر روغن خطا می دهد.

هرگز بدون اینکه از فرار روغن کمپرسور و تله شده روغن در سیستم مطمئن نشده اید،روغن اضافه نکنیدسطح روغن را بعد از دیفراست چک کنید.

16.خطای کنترل فشار روغن

a.اگر ساید گلس خالی است.

b.اگر ساید گلس طبیعی است.

سایز لوله کشی را چک کنید.
روغن تله شده است.
سوپرهیت گاز برگشتی به کمپرسور را چک کنید.
مخلوط شدن مایع مبرد و روغن را در زمان خاموشی کمپرسور چک کنید.

دستور العمل سرویس کمپرسور

برای سرویس کمپرسور سیلندر پیستونی کریر باید ولوپلیت ها، واشرها، بوش ها، شاتون ها و تمامی قطعات را تمیز کنید و مورد بازرسی قرار دهید و در موارد سوختن کمپرسور باید دستورالعمل تمیز کردن سیستم را انجام دهید.

برای تست نشستی سوپاپ های دیسچارج یا پارگی واشر سرسیلندر دستورالعمل زیر را انجام دهید:

1- سیستم را پمپ دان کنید.

2- سرسیلندر را باز کنید و در صورت نیاز واشر را تعویض کرده و یا سوپاپ ها را تعویض کنید. توجه کنید ممکن است 24 تا 48 ساعت زمان برای هوابندی واشرهای تازه مورد نیاز باشد.

برای مشخص کردن پارگی واشر سرسیلندر می توانید دمای زیر سرسیلندر را چک کنید (به غیر از کمپرسورهای آنلودر دار) در صورت بالا بودن این دما، احتمال پارگی واشر وجود دارد.

زمانی که برای پیدا کردن مشکل، سرسیلندر را باز می کنید، درصورت پیدا کردن مشکل برای مثال پارگی واشر سرسیلندر، تمامی سوپاپ ها، واشر و ولوپلیت را بررسی کنید.

درتصویر ولوپلیت استاندارد کریر را می بینید.

پیستون، سوپاپ ساکشن و نگه دارنده یا زیر سوپاپی کمپرسورهای کریر 06E

پیستون، سوپاپ ساکشن و نگهدارنده یا زیر سوپاپی کمپرسور کریر بعد از نصب ولوپلیت، پیچ ها را با تُرک مشخص شده سفت کنید. برای نصب واشرهای فایبر دقت کنید که واشرها را می توانید خشک یا با مقدار کمی چرب کردن نصب کنید. در صورت چرب کردن زیاد واشر و بستن پیچ ها، واشر به سطح فلزی می چسبد و کندن واشر سخت می شود. توجه کنید که واشرهای فلزی نیازی به چرب کردن ندارند. بعداز سفت کردن پیچ های سرسیلندر با تُرک اعلام شده توسط شرکت کارلایل و گذشت 24ساعت از کارکرد کمپرسور، دوباره پیچ ها را سفت کنید. سرسیلندرهایی که دارای واشر فلزی هستند، نیاز به دوباره سفت کردن ندارند.

اویل پمپ کریر از جنس آلومینیوم است و محل بوش سمت پمپ روغن با تراشکاری صورت گرفته است.

برای باز کردن پمپ روغن کمپرسورهای کریر ، ابتدا 4 پیچ درپوش پمپ روغن را باز کنید و با این کارتر و راهنمای مسیر روغن آزاد می شود. سپس 2 پیچ آلن نگه دارنده قطعه متحرک پمپ روغن بر روی میل لنگ را باز کنید. بعداز آن می توانید 8 پیچ پمپ روغن را باز کنید و پمپ روغن به صورت کلی آزاد شود.

سطح داخلی بوش پمپ روغن را به دنبال آسیب خوردگی بررسی کنید و در صورت عدم همخوانی سایز بوش کمپرسور بایستی پمپ روغن تعویض گردد.

شماره سریال پمپ روغن کمپرسور کمپرسور
06DA660126 06CC,16 TO Cfm  و تمام 06D
06EA660157 06CC, 50 TO 99 Cfm و تمام 06E

جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *